Joukkoliikenne kaikkien ulottuville


Jyväskylän joukkoliikenteen linjastouudistus on puhuttanut kuntalaisia viime aikoina. Suunnitelmaluonnokseen perehtyneet ovat huomanneet, että esimerkiksi Säynätsalon linja-autoyhteydet heikkenevät vaikka lisää reittejä tuleekin. Lisäksi uuden keskussairaala Novan vaihdottomat yhteydet pitäisi monen mielestä olla useamman kuntalaisen ulottuvilla. Toivottavasti mahdollisimman moni käy antamassa palautetta linjastotyön laatijoille, nyt kun aikaa kommentoinnille jatkettiin kahdella viikolla.

Jyväskylän joukkoliikenteen uutta linjastosuunnitelmaa voi käydä kommentoimassa 14.5. asti osoitteessa https://platform.remix.com/map/8fd5c138?latlng=62.26699,25.75784,10

Linjastouudistus perustuu Jyväskylän, Laukaan ja Muuramen kuntien valtuustoissa hyväksyttyyn "Linkki tulevaisuuteen 2030" kehittämisohjelmaan, jonka tavoitteena on kaksinkertaistaa joukkoliikenteen matkamäärät vuoteen 2030 mennessä. Samassa kehittämisohjelmassa on pari muutakin kiinnostavaa visiota tulevaisuutta ajatellen. Ensimmäisenä BRT-yhteys Kangaslampi - keskusta - keskussairaala - Keltinmäki, missä toteutettaisiin täysin samat liikenteelliset ratkaisut kuin raitiotiellä, mutta liikennöinti toteutetaan bussilla. BRT-järjestelmässä linja-autolla on käytössä siis yksin sen käyttöön tarkoitettu ajokaista. Tämä vähentää ruuhkia, parantaa turvallisuutta ja nopeuttaa liikkumista.

                                             BRT-yhteys vihreällä.

Toinen mielenkiintoinen ja mielestäni kannatettava visio on raideliikenteen lisääminen Jyväskylän työssäkäyntialueen sisällä. Lähijunaliikenne ulottuisi Jyväskylän ja Laukaan kautta Äänekoskelle ja Muuramesta Jyväskylän kautta Lievestuoreelle. Lähijunaliikenteen liikennöintiaika olisi kello 6—22 ja pysäkkien yhteyteen rakennettaisiin parkkialueet, joihin saisi jättää auton tai pyörän työpäivän ajaksi. Samansuuntaisen ehdotuksen on tehnyt jyväskyläläinen kansanedustaja Joonas Könttä. Junaraiteethan reiteillä ovat jo olemassa, mutta ne ovat pelkästään tavaraliikenteen käytössä.

                                                Visio lähijunaliikenteestä.


Lopuksi vielä: Laukaan ja Jyväskylän välisen pyörätien vihdoin valmistuttua on täysin realistista odottaa työmatkapyöräilyn lisääntyvän sillä reitillä. Toivottavasti työnantajat näkevät tässä mahdollisuuden tukea työntekijän hyvinvointia esimerkiksi rahallisella tuella sähköpyörän hankintaan. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Oulun toimiva pyöräilyverkosto on esimerkki muille kaupungeille

Jatkuvan kasvun hylkäämisestä ja donitseista