Oulun toimiva pyöräilyverkosto on esimerkki muille kaupungeille


Veljeni asuu Oulussa ja kertoo usein miten hyvin siellä on pyörätiet ja -reitit suunniteltu. Hän pyöräilee usean kilometrin matkan joka työpäivä. Päätin ottaa asiasta itse selvää ja pohtia olisiko Oululla tarjottavana ideoita esimerkiksi kotikaupungilleni Jyväskylälle. 

Tarina alkaa siitä, kun Oulussa 1960-luvulla suunniteltiin keskustaa ja yritettiin selvittää autoiluun liittyviä ongelmia. Liikenneinsinööriksi palkattu Mauri Myllylä ajatteli boksin ulkopuolelta ja halusi lisätä pyörätietä joustavaan liikkumiseen uusien autoväylien sijaan. Suunnitelmaa tietysti vastustettiin ja oltiin huolissaan katoavista parkkipaikoista. Tästä huolimatta pyöräliikenteen kokonaissuunnitelma valmistui vuonna 1972 ja sitä pidetään yhtenä Suomen parhaista.

Suunnitelmassa pyöräliikennettä ei ole ohjattu tukkoisille autosilloille, vaan jalankulkijoille ja pyöräilijöille on rakennettu suuret määrät omia siltoja. Tämän vuoksi polkupyörä on Oulussa kaikkein nopein tapa liikkua paikasta toiseen.

Oulu on panostanut myös selkeisiin opasteisiin ja mahdollisimman suoriin pyöräyhteyksiin keskustasta lähialueen asuinkeskittymiin. Viittaopasteita on reiteillä yhteensä yli 2500 kpl ja pyöräteitä on yli 600 km. Lisää ja parempia pyöräteitä on kaavailussa.

Yksi asia, missä Oulu erottuu todella edukseen pyöräkaupunkina on talvikunnossapito. Kevyen liikenteen auraus on priorisoitu autoliikenteen edelle. Tämä tarkoittaa sitä, että jos sataa yli 30 mm lunta auraus suoritetaan ennen klo 7. Kaupunkilaiset voivat siis huoletta pyöräillä töihin talvellakin. Reaaliaikainen liukkaudentorjunta- ja aurustilanne näkyy kuntalaisille sivustolla oulunliikenne.fi 

Mielestäni tässä olisi paljonkin "varastettavaa" muille kaupungeille. Esimerkiksi Jyväskylässä ajetaan Yläkaupungin Kauppakadulla ja Alakaupungin Väinönkadulla autojen seassa, vain maali asfaltissa pyörän ja auton erottaen. Oulun malli, missä pyörät ovat omilla väylillään keskustassakin, olisi ehdottomasti paras. 

Talvikunnossapito tietysti puhuttaa aina, mutta tärkein asia mielestäni siinä on priorisointi. Auraajia ja hiekottajia on turha syyttää siitä, että autoliikenne on priorisoitu kevyen liikenteen edelle. Ohjatkaamme itsemme Oulun tielle.


Jan Olaussen
säännöllisen epäsäännöllinen työmatkapyöräilijä

(Olen käyttänyt lähteinä sivustoa oulunseudunpyoraily.fi ja blogipostausta tamamatka.fi/oulu-on-pyorailykaupunki-sykkeleita-ja-baanaa/ )

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Joukkoliikenne kaikkien ulottuville

Jatkuvan kasvun hylkäämisestä ja donitseista